Presentation on film The Lady with the Dog (1960)

Презентация о фильме Дама с собачкой

Когда я был школьником, по БибиСи показывали серию последних иностранных фильмов, и я все ещё помню, что однажды в пятницу вечером, лет пятьдесят назад, я посмoтрeл с удовольствием прекрасный фильм советского кинорежиссёрa Иосифа Хейфица на основе рассказa Чехова Дама с собачкой. Мне очень понравился этот фильм, и до сих пор помню его. Сегодня я расскажу о рассказе Чехова, о фильме режиссёрa Иосифа Ефимовичa Хейфица (1905-1995), который был сделан в 1960 (тысяча девятьсот шестидесятом) году, и я тоже покажу вам три сцены из фильма.

Известный драматург и писатель Антoн Пaвлович Чeхов написал рассказ Дама с собачкой в Ялте осенью 1899 (тысяча восемьсот девяносто девятом) году и рассказ был опубликован в декабрьском номере журнала Русской Мысли. Сюжет заключается в следующем. Дмитрий Дмитрич Гуров – московский банкир. Он находится на отдыхе в Ялте, на берегу Чёрного моря. Он женат, но он там один и ему скучно. Он видит женщину, блондинку, с собачкой, шпиц. Он решает соблазнить её, что делает с успехом. Она замужняя женщина из ‘города С.’, то есть в фильме из Саратова, её зовут Анна Сергеевна фон Дидeриц. Гуров всегда был до сих пор немножко донжуан, а в конце отпуска в Ялте он прощается с Анной Сергеевной на платформе вокзала, а затем возвращается в Москву и к его семье.
Дома, Гуров обнаруживает, что он не может забыть Анну Сергеевну. Он больше не любит свою жену, и он жаждет снова видеть блондинку из Саратова. Он осознал, что он действительно любит её. Жена Гурова думает, что он едет в Санкт-Петербург, но он едет на поезде в Саратов. Гуров надеется, что как-нибудь он сможет увидеть Анну Сергеевну. Он находит её дом и видит её с мужем в театре. Ему удается поговорить с ней одной, а потом Гуров и Анна Сергеевна пeреписывaются. Вскоре они тайно начинают встречаться в московских гостиничных номерах. Oни любят друг друга, но у них обоих есть семьи и, следовательно, их роман обречён, он никогда не может быть счастливый. Рассказ заканчивается следующими словами:

Потом они долго советовались, говорили о том, как избавить себя от необходимости прятаться, обманывать, жить в разных городах, не видеться подолгу. Как освободиться от этих невыносимых пут?

— Как? Как? — спрашивал он, хватая себя за голову. — Как?

И казалось, что ещё немного — и решение будет найдено, и тогда начнётся новая, прекрасная жизнь; и обоим было ясно, что до конца ещё далеко-далеко и что самое сложное и трудное только ещё начинается.

Это очень печальный и очаровательный рассказ, из которого русский кинорежиссёр Иосиф Хейфиц сделал красивый и трогательный фильм. Алексeй Владимирович Батaлов играет в фильме роль Дмитрия Гурова и Ия Сергеевна Саввина играет роль Анны Сергеевны фон Дидeриц. Алексeй Батaлов, который все ещё жив, был одним из величайших актёров советского кино. Он также действовал в великолепном фильме о второй мировой войне, Летят журавли (1957). Но это, как говорят, уже совсем другая история…

When I was a schoolboy, the BBC showed a series of recent foreign films, and I remember one Friday night, about fifty years ago, I was thrilled to watch the fine film by the Soviet director Joseph Heifits based on Chekhov’s story The Lady with the Lapdog. I really enjoyed this film, and I still remember it. Today I will tell you about Chekhov’s story and about the film by director Iosif Efimovich Heifits (1905-1995), which was made in 1960, and I’ll show you three scenes from the film.

The famous playwright and writer Anton Pavlovich Chekhov wrote wrote The Lady with the Lapdog in Yalta in the autumn of 1899, and the story was published in the December issue of the journal Russian Thought. The plot is as follows. Dmitri Dmitrievich Gurov is a Moscow banker. He is on holiday in Yalta on the Black Sea. He is married, but he is there alone and he is bored. He sees a woman, a blonde, with a dog, a Pomeranian. He decides to seduce her and is successful. She is a married woman from the ‘city of S.’, i.e. in the film she is from Saratov, her name is Anna S. von Diederitz. Gurov has always been something of a Don Juan, but at the end of the holiday in Yalta, he says goodbye to Anna Sergeyevna on the station platform, and then returns to Moscow and his family.

Back at home, Gurov discovers that he cannot forget Anna Sergeyevna. He no longer loves his wife, and he longs to see the blonde from Saratov once again. He realizes that he really loves her. Gurov’s wife thinks that he is going to St. Petersburg, but he goes by train to Saratov. Gurov hopes that somehow he can see Anna Sergeyevna. He finds her house and sees her with her husband in the theatre. He manages to speak to her alone, and then Gurov and Anna S. correspond by letter. Soon they begin to meet secretly in Moscow hotel rooms. They love each other but they both have families and, consequently, their romance is doomed, it can never be happy. The story ends with these words:

Then they discussed things for a long time, talking about how to rid themselves of the need to hide, to deceive, to live in different cities, not see to each other for long periods. How could they throw off these intolerable fetters?

– How? How? – He asked, clutching his head. – How?

And it seemed that in a little while a solution would be found, and then a new, wonderful life would begin. But it was clear to both of them that the end was still very far off, and that the most complex and difficult part was only just beginning.

It is a very sad and captivating story, from which the Russian director Joseph Heifits made a beautiful and touching film. Aleksei Vladimirovich Batalov plays the role of Dmitri Gurov in the film and Ia Sergeyevna Savvina plays the role of Anna Sergeyevna von Diederitz background. Aleksei Batalov, who is still alive, was one of the greatest actors of Soviet cinema. He also acted in the magnificent film about the Second World War, The Cranes Are Flying (1957). But that, as they say, is another story …

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s